Svar: Daglige rutiner
29. april 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne sende dig et forslag til en dagsplan, som den kan se ud til en pige på 7 måneder :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at din datter ikke længere skal tilbydes flaske før formiddagsluren - i stedet skal hun her tilbydes et mellemmåltid og lære at blive puttet uden at få mælk først. Mellemmåltidet erstatter mælken. Og om eftermiddagen skal hunheller ikke længere have flaske, men tilbydes lidt grød og vand af en kop. Og så skal hun heller ikke længere have mælk midt nat. Det betyder, at du begynder at kunne forvente 5-6 timers nattesøvn f.eks. fra 23.30 til 05...
En forudsætning for at hun kan undvære mælk midt nat er dog, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem og for at sikre hende skemad og mælk/vand nok, vil jeg anbefale dig følgende dagsrytme:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre indtil hun vågner af sig selv, hos jer måske omkring kl 06, hvilket er helt okay :)
Morgen 07: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop
Puttes til formiddagslur ca. kl 09... og må gerne som nu sove 1-1.5 time her
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl ca. 13 - afhængig af hvornår hun er stået op af sin formiddagslur og må her gerne sove et par timer, hvis hun kan det...
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Powernapper evt. Da hun står tidligt op er det helt okay, hvis hun har behov for en ekstra lille lur her :) Og har hun lige nu brug for en lille flaske her, så er det okay. Det er bedre, at du give hende lidt mme her og ikke om natten. men prøv at holde mængden lidt nede...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere din mad, og mad med mere bid og smag. Suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så er dagsplanen skruet sådan sammen, at din datter tilbydes mad, når hun vågner dagen igennem, og de flasker hun har brug for ligger, før hun puttes til middagslur og til aften - og så sen aften og nat. Nogle børn har også en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk først på aftenen, og flaskerne kan således også ligge f.eks. 19.30-20 og først igen kl 02 og så 06, og en sådan rytme er også helt i orden :)
Når du bygger dagen op på denne måde - med skemad, vand af kop og flaske jf. dagsplanen - så sikrer du hende mad nok hele dagen igennem til ikke at behøve det om natten. Så de opvågninger hun har 3-5 gange om natten, hvor hun søger flasken, skullee gerne blive mindre.
Derudover er det vigtigt, at du nu putter hende, uden at hun falder i søvn med flasken i munden, og hvor hun når at registrere, at hun puttes i barnevogn eller i sin seng. Det er vigtigt, at hun ikke forbinder flasken med det at falde i søvn, da det kan betyde, at hun vil vågne om natten og ikke kan sove videre, før hun atter får flasken i munden. Derfor er det godt, hvis du nu kan arbejde på at vænne hende til at sove uden flaske. Det vil som sagt sige putte helt uden flaske til formiddagsluren, og når du giver hende flasken før middagsluren og om aftenen, så skal hun slippe flasken, før hun sover helt.
Jeg ved ikke, hvor mange måltider skemad du giver lige nu, men hvis hun f.eks. kun får skemad to gange dagligt, så vil det være rigtig godt, at du øger til 3 måltider og efter 3-5 dage begynder med mellemmåltiderne. Det er bedre, at du giver hende mindre mængde af gangen og flere måltider. Det er altså bedre, at du giver hende ¾ dl. grød/mos 3 gange dagligt end 1.5-2 dl. grød/mos på en gang. Både fordi det vil sikre hende en større variation er både grød og grøntsager, kød, fisk osv. men også fordi det vil give plads til mælken i maven og også sikre, at hendes mave holdes igang naturligt :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Du kan også slå op, hvis du er i tvivl om, hvad din datter må få, hvornår, og hvordan det skal tilberedes. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2019 :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske